niedziela, 30 grudnia 2012

domek z piernika

W tym roku na Święta Bożego Narodzenia postanowiłam się trochę pobawić i zrobić domek z piernika ( pierwszy raz !). Znalazłam w sklepie silikonową formę, którą wyłożyłam piernikowym ciastem, polukrowałam każdą ścianę, dach, drzwi i inne elementy i tak oto powstał domek. Oczywiście największa frajdę sprawiło mi przyozdabianie go.  Kolorowy lukier powstał dzięki barwnikom spożywczym. Zanim zbudowałam dom, niektóre jego elementy były podjedzone, ponieważ miałam małego 2,5 letniego pomocnika:) 







A jak dom wykonać?



Składniki:

- 2,5 szklanki mąki
- kostka ( 250 g ) masła
- 1 jajko
- 1 żółtko
- 3 łyżki miodu
- 4 łyżki przyprawy do piernika
- 1 łyżka cynamonu
- 2 łyżki cukru pudru
- lukier: około 500 g cukru pudru + gorąca woda + barwniki spożywcze w proszku
- płatki migdałów ( jako śnieżynki na dach)


Przygotowanie:

Na blat wysypujemy mąkę, dodajmy cukier puder, przyprawę do piernika i cynamon. Usypujemy górkę, robimy w niej wgłębienie i dodajemy pokrojone w kostkę, schłodzone masło. Siekamy masło nożem i zagarniamy mąkę do środka. Dodajemy miód, całe jajko i żółtko. Zagniatamy ciasto, aż będzie odchodzić od dłoni. Zawijamy ciasto w folię spożywczą i chowamy na kilkanaście minut do lodówki. 

Wykrawam z ciasta ściany domu, dach, choinkę, drzwi. Można zrobić samodzielnie szablony i wyciąć albo tak jak ja użyć gotowej formy. Pieczemy 25 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.

Elementy domu sklejamy lukrem. Musi być on gęsty, inaczej będzie ciężko... Dla ułatwienia po wysmarowaniu ścian lukrem i przyklejeniu ich do siebie wbijałam szpilki aż do momentu wyschnięcia lukru.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz